
 

„Anuarul Institutului de Istorie «G. Bariţiu» din Cluj-Napoca”, tom. XLVI, 2009, p. 299–303 

REQUIEM  PENTRU  UN  INSTITUT  DE  CERCETARE 
 

Michael Shafir 
Cluj-Napoca 

La mijlocul lunii mai s-a anunţat decesul unor rămăşiţe. Mă refer la ceea ce 
fusese odată prestigiosul Institut de Cercetare al posturilor de radio Europa 
Liberă/Radio Libertatea. Confruntat cu scăderea vertiginoasă a dolarului american, 
preşedintele acestui post de radio, Jeffrey Gedmin, a optat la Praga pentru funeralii 
finale şi (de data aceasta) ireversibile. 

Agonia a fost una lungă.  Din cei peste o sută de cercetători, arhivişti şi alt 
personal auxiliar al institutului care publica cu regularitate cele mai competente 
analize ale evenimentelor curente din Europa centrală şi de est şi din fosta Uniune 
Sovietică, distribuite săptămânal unei lungi liste de abonaţi, de la Consiliul 
Naţional de Securitate al Casei Albe, Departamentul de Stat, CIA şi alte instituţii 
americane, până la jurnalişti afiliaţi celor mai prestigioase publicaţii de pe 
mapamond şi la specialişti din lumea academică, rămăseseră în ultimii ani la Praga 
numai trei analişti dintre „veterani” (Liz Fuller, Patrick Moore şi Viktor Yasmann), 
cărora li se adăugaseră vreo patru recrutaţi în ultimii ani.  Cu toate acestea, gama 
geopolitică pe care analizele lor, publicate  începând cu anul 1997 numai pe 
Internet, era incredibil de largă: de la statele aparţinând fostei Uniuni Sovietice, la 
cele ale fostei Republici Federale Yugoslavia şi Albania, precum şi la Orientul 
Mijlociu (îndeobşte Afganistan, Irak şi Iran). 

România nu mai era „acoperită” de la sfârşitul verii anului 2005, când 
subsemnatul a optat să accepte oferta Universităţii „Babes-Bolyai” din Cluj şi să 
candideze pentru un post de profesor la această prestigioasă instituţie. Opţiunea 
mea se datorase atât propriei dorinţe de a reveni la profesiunea pentru care optasem 
de la începutul carierei mele, cât şi „citirii viitorului” în cadrul unor circumstanţe 
tragicomice. Îmi devenise clar că Statele Unite nu mai erau interesate de regiunea 
Europei de est şi că tendinţa este de a reduce cât mai drastic atât emisiunile de 
radio, cât şi auxiliarele acestora, printre care şi aşa-numiţii „analişti regionali” din 
rândul cărora făceam acum parte. Imediat după căderea „cortinei de fier” în 1989, 
fuseseră eliminate emisiunile pentru Ungaria şi Polonia. Odată cu mutarea (din 
motive atât simbolice, cât mai ales economice) posturilor de radio la Praga în 1995, 
încetaseră emisiunile pentru Cehia (cele pentru Slovacia aveau să continue câtva 
timp), iar mai târziu au fost substanţial reduse emisiunile pentru România. Astăzi 



 Michael Shafir 2 

 

300 

postul mai emite o jumătate de oră de luni până vineri pentru ascultătorii care în 
trecut atinseseră cota de audiţie cea mai ridicată din toată regiunea şi o oră pentru 
cei din Republica Moldova, dar toată săptămâna. Şi emisiunile pentru Bulgaria şi 
statele baltice fuseseră între timp eliminate. Bineînţeles că analiştii nu puteau 
supravieţui decât cu greu şi numai în cazul în care erau dispuşi sau capabili să 
acopere o gamă regională mult mai largă decât fusese cazul în trecutul münchenez. 
Astfel, m-am găsit personal în postura de a deveni „analist regional principal”, 
acoperind pentru un timp nu mai puţin de şapte state din Europa centrală şi de est, 
şi editor al publicaţiei „East European Perspectives” timp de şase ani. Era, de altfel, 
singura publicaţie supravieţuitoare care acoperea, o dată la două săptămâni, aspecte 
legate de regiunea noastră. 

Nici această miraculoasă dar, prin natura lucrurilor, temporară supravieţuire 
nu fusese lipsită de aventuri. Când postul s-a mutat la Praga, echipa de analişti 
(drastic redusă numeric, dar încă viabilă) a fost integrată într-un nou institut de 
cercetare, Open Media Research Institute sau OMRI, finanţat de Fundaţia Soros. 
Acolo, echipa publicase revista „Transitions”, mostenitoare a prestigioaselor 
publicaţii müncheneze (în ordine cronologică) „Report on Eastern Europe”,  
„Report on the USSR” şi „RFE/RL Research Report”, precum şi un buletin de ştiri 
zilnic, şi el continuator al unei publicaţii müncheneze similare. Numai că după nici 
doi ani, filantropul american de origine maghiară a hotărât să taie finanţarea 
OMRI. Au supravieţuit cinci (cinci!) analişti, reîntorşi oficial la instituţia-mamă. 
Acum, totul s-a încheiat. 

Istoria institutului nu poate şi nu trebuie să fie despărţită de istoria postului de 
radio. Ele acţionau în simbioză, ceea ce implică, totuşi, şi o separare. Inevitabil, 
colaborarea şi-a avut momentele ei de tensiune. Nu este momentul să le revoc 
decât în trecere, şi mă îndoiesc că o voi face vreodată (sper să nu am niciodată timp 
să îmi scriu amintirile). Dar nu se poate trece cu vederea că această colaborare a 
depins în bună parte de personalitatea directorilor celor două „ramuri”. Unii 
membri ai secţiei române de cercetare (pe atunci neintegrată într-un institut 
separat) au jucat un rol nefast, ba chiar odios, în încercarea de demitere a lui Noel 
Bernard. Vor trebui să trăiască cu această ruşine sau au luat-o deja cu dânşii în 
mormânt. Din fericire, şi spre deosebire de maşinaţiile cu coloratură antisemită 
care duseseră la demiterea lui Bernard cu ani înainte, planul a eşuat. Bernard a 
trebuit să fie lichidat altfel. De către Securitate, după cât se pare. Cartea pe care o 
scrie Nestor Rateş va elucida pe cât posibil acest sinistru moment din istoria 
războiului rece. 

Pe primul director al secţiei române de cercetare, Ion Gheorghe, l-am 
cunoscut în cursul primului meu stagiarat la Europa Liberă (1965-1967) şi, mai 
târziu, când mă documentam în arhivele postului pentru lucrarea de doctorat. Era 
fiul ambasadorului la Berlin cu acelaşi nume din perioada antonesciană. Dacă 
opiniile sale erau sau nu similare cu cele ale tatălui său, nu pot spune. Dar era fără 



3 Requirem pentru un Institut de Cercetare 

 

301 

îndoială conştient că ele „nu se mai poartă” şi, om inteligent fiind, era destul de 
precaut pentru a nu le exprima nici faţă de conducerea americană a postului, nici 
faţă de evrei. A avut o moarte tragică, într-un ospiciu, după ce căzuse pradă 
maladiei care i-a guvernat viaţa: harpagonismul. A fost urmat de George 
Ciorănescu, un naţionalist de veche coloratură cu care, deşi l-am cunoscut de 
asemenea, nu am avut decât un sporadic contact. Şi Ciorănescu fusese implicat în 
„complotul anti-Bernard”, ceea ce dusese la demiterea sa din personalul postului de 
radio. O decizie a Tribunalului Muncii impusese însă reangajarea acestuia, şi aşa se 
explică numirea lui în postul de director de cercetare. Când s-a pensionat, a fost 
urmat de Anneli Utte Gabanyi, pe care în bună parte o formase. Gabanyi a 
demisionat în 1987 din motive personale. Mă aflam din nou la Europa Liberă din 
1985, în postul de director adjunct al Departamentului pentru Cercetarea Opiniei 
Publice. Un post înalt, foarte bine remunerat, dar care mă plictisea îngrozitor. Pur 
şi simplu nu mă interesa să aflu dacă ţăranii polonezi, spre exemplu, ascultă sau nu 
emisiunea destinată satelor între 5 şi 6 dimineaţa. Aşa se face că am candidat 
pentru postul eliberat de Anneli. Şi până la lichidarea secţiilor de cercetare şi 
integrarea lor în institutul despre care scriu acum, am funcţionat ca director al 
secţiei, deşi această opţiune implicase o reducere substanţială în venit. 

Colaborarea cu postul de radio a depins, din nou, de personalitatea directorilor. 
Sigur că nici a mea nu era una uşoară, mai ales că unghiul de analiză avea să se 
schimbe substanţial odată cu venirea mea la conducerea secţiei. Adio admiraţie abia 
mascată pentru naţionalismul de coloratură ceauşistă, adio fabricării de disidenţi cu 
voie de la poliţie de genul Eugen Barbu sau Ion Lăncrănjan. Ceea ce a creat nu 
puţine probleme cu unii membri ai staffului secţiei, şi ei educaţi în spirit 
ciorănescian, dar, mai ales, cu colegi din secţia română. Din fericire pentru mine, 
tocmai se pensionase un fost declarat SS-ist, care fusese ani de zile un arhivar extrem 
de conştient, şi care, după 1989, avea sa-şi publice nişte memorii care îmbină 
extremismul, antisemitismul şi mitomania (nu era singurul, îl bătea la acest capitol 
Max Bănuş din secţia română, un notoriu mincinos). Am avut marea plăcere şi 
onoare de a-l avea drept partener, coleg şi prieten personal pe Vlad Georgescu, 
directorul de atunci al secţiei române. Şi el, după cât se pare, lichidat în acelaşi mod 
ca Noel Bernard. Atâta timp cât Vlad şi succesorul său, Nestor Rateş, au fost 
directorii departamentului românesc, colaborarea a fost excelentă. Ceea ce a încetat 
odată cu desemnarea lui Nicolae Stroescu-Stănişoară ca director al postului, după ce 
Rateş şi-a prezentat demisia din motive personale şi s-a întors la Washington. 
Culmea este că am fost consultat de către conducerea americană şi am fost unul 
dintre susţinătorii acestuia la postul din care avea să distrugă aproape tot ceea ce 
creaseră precedesorii săi, dar mai ales echidistanţa faţă de partide politice care se 
impunea odată cu schimbarea regimului în România. După ce am fost de două ori 
admonestat de Stroescu în şedinţele departamentului românesc, am încetat să mai 
particip la ele. Nu era de datoria mea să o fac, o făceam din plăcerea de a schimba 



 Michael Shafir 4 

 

302 

civilizat analize cu colegi. Păşunismul stroescian nu permitea însă aşa ceva. La 
rândul meu, nu vedeam de ce trebuie să mă las convins că nu ar fi nimic rău sau 
greşit în a critica viziunile „organice” ale istoriei propagate înainte de căderea 
regimului comunist şi susţinute, de altfel, de  Stroescu-Stănişoară. La urma urmei, cu 
colegii mă puteam întâlni şi în afara şedinţelor de departament. Aşa se explică şi de 
ce, imediat după evenimentele din decembrie 1989, Stroescu explica doct că Armata 
Română nu a tras niciodată în cursul istoriei ei asupra populaţiei civile (dar 1907? dar 
1929? dar 1933, ca să fac puţină propagandă comunistă, că tot mă desemnează unii 
ca atare?) şi nu o putea face nici acum. Sub scurtul directorat al lui Emil Hurezeanu 
nu mai putea fi vorba de colaborare sau nu. Toţi ne pregăteam de plecarea de la 
München, iar Hurezeanu a plecat primul. La Deutsche Welle. 

Despre performanţele secţiei române sub conducerea mea să vorbească alţii. 
Sau să se documenteze despre ele. La dispoziţie le stau arhivele institutului 
transferate la Universitatea Central-Europeană, dar şi arhivele mele personale 
(inclusiv analizele secţiei de cercetare începând cu anii ’60) pe care le-am donat 
Universităţii unde azi funcţionez ca profesor.  În ceea ce a fost bun în aceste 
performanţe, datorez enorm de mult colegilor. (Ceea ce a fost greşit îmi asum în 
întregime). În primul rând lui Vlad Socor şi lui Dan Ionescu. Mai puţin altora, al 
căror nume trebuie totuşi menţionat: Mihai Sturdza (când nu se ocupa de heraldică, 
adică mai tot timpul), Crisula Ştefănescu (cu analize cultural-politice demne de 
„Flacăra” păunesciană) şi răposatul Paul Gafton. Care mi-a prezentat o primă 
lucrare cu titlul „AIDS for Romania”, ce se voia o traducere în limba engleză a 
intenţionatului titlu Ajutoare pentru România şi care, specialist în economie fiind, 
avea dificultăţi în calcularea corectă a procentelor.  Oricum, primii doi au fost 
curând transferaţi la secţia română, iar Gafton mi-a spus clar că nu se va confrunta 
cu mine niciodată deoarece „directorul are întodeauna dreptate”. Am avut şi 
plăcerea de a colabora cu doi arhivişti devotaţi, Carmen Pompey şi Dan Stancu, dar 
şi ghinionul  că poziţia SS-istului mai sus menţionat a fost moştenită de o doamnă 
care avea în comun cu acesta mitomania. 

Ce a rămas din toate acestea? La modul personal, enorm de mult. La urma-
urmelor, este vorba de 25 de ani de viaţă profesională. La modul instituţional, 
teamă îmi este că nu va rămâne nimic. Deja la Praga constatasem că RFE/RL nu 
are memorie instituţională. Noii directori pur şi simplu detestau să li se atragă 
(de mine sau de altcineva) atenţia că la München se proceda „altfel” şi că este păcat 
să renunţi  la proceduri care fuseseră cheia victoriei în războiul rece. Nu a mai 
rămas nimeni care să salveze de la sinucidere instituţională comori cum ar fi arhiva 
războiului rece sau a instituţiei monarhiei, pe care Carmen, Dan şi cu mine o 
ascunseserăm în ciuda dispoziţiilor unor „specialişti” washingtonieni de a o 
distruge după 1989, când ni se spusese „that is irrelevant history”. Astăzi acele 
dosare sunt (sper) la Budapesta. Sau, în cel mai bun caz, cercetătorii viitori vor 
trebui să cotrobăiască prin arhive rămase neclasificate, cum sunt cele ale 



5 Requirem pentru un Institut de Cercetare 

 

303 

emisiunilor de radio, expediate fără inventar sau opis la Hoover Institute din 
Stanford, California. Deci, Requiem pentru un institut de cercetare. Sau, mai 
degrabă, burlescă.  

Post scriptum. Finale Disgrazioso: După ce în iunie se anunţase încetarea 
emisiunilor în limba română din motive financiare (sic transit gloria pfundi!) ale 
vajnicului BBC, iată că in ajunul Zilei Independenţei Statelor Unite se anunţa că şi 
emisiunile în limba română ale Europei Libere li se alătură într-o „lume mai buna”. 
Să doarmă în linişte în Vax Americana. 

Requiem for a Research Institute 

Abstract  

Requiem for a research institute brings up the historical transformations/alterations suffered by 
Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute since 1965. The author recalls the activity of 
director Noel Bernard, and the aftermath of his disappearance. There are evoked spectres of past 
researchers and analysts who marked the history of the research institute. The actions of former 
directors encounter the author’s criticism, as his collaboration with the radio station depended upon 
the leaders character and perception of certain realities. An episode remembered deals with the 
specifications to destroy the cold war archive of the institute, after 1989, classified as “irrelevant 
history”. The last years of the establishment led to “institutional suicide”, without anyone trying to 
save the organization, which finally ceased to exist, resting in a “better world”. 

Key words: Radio Free Europe, Noel Bernard, archive, Cold War. 


